Whatsupp

WhatsUpp: wat zijn mijn rechten als een klant zijn facturen niet betaalt?

Sébastien Gatellier
Door:
Sébastien Gatellier
insight featured image
Kamp je met slechte betalers? De wet van 2 augustus 2002* biedt je een aantal middelen in de strijd tegen betalingsachterstand bij handelstransacties. Hoe je die precies kan inzetten lees je in deze ‘WhatsUpp’.

In ‘WhatsUpp’ beantwoordt onze expert ter zake een specifieke klantenvraag of krijg je te horen wat een nieuwe wet of regeling precies betekent voor jouw bedrijf.


Zijn de regels tegen betalingsachterstand bij handelstransacties voor mij van toepassing?

Heb je een vennootschap of ben je een zelfstandige die commerciële activiteiten uitvoert? Dan kan je met je onderneming terugvallen op deze regels. Die gelden namelijk voor elke transactie van goederen en diensten (of het ontwerp en de uitvoering van openbare werken) tussen ondernemingen of tussen ondernemingen en overheden.

Belangrijk: de volgende regels zijn een handig middel om je verdiende geld te innen, maar ze zetten tegelijk je klantenrelatie op het spel. Maak zeker eerst die overweging voor je de wet toepast.


Hoeveel tijd hebben mijn klanten om hun facturen te betalen?

Leg je geen concrete betalingstermijn vast in je contract, factuur of algemene voorwaarden, dan moet de klant binnen dertig kalenderdagen betalen.

Je kan wel een afwijkende betalingstermijn opnemen in je contract, factuur of algemene voorwaarden, maar die mag maximum zestig kalenderdagen bedragen. Contracten met een langere betalingstermijn zijn ongeldig.

Overheidsinstanties kunnen wel langere betalingstermijnen hanteren voor overheidsopdrachten en concessies voor openbare werken**.

Wanneer gaat de betalingstermijn van mijn klanten in?

Of je klant nu binnen de dertig dagen of een afwijkende termijn moet betalen, de betaaltermijn gaat in de dag nadat je klant de factuur (of een ander betalingsverzoek) gekregen heeft.

In deze twee uitzonderlijke gevallen geldt de dag waarop je klant zijn goederen of diensten ontvangt als start van de betalingstermijn:

  1. Je stuurt je factuur vóór je levert aan je klant.
  2. De datum van het betalingsverzoek is onzeker.

Contractuele clausules om af te wijken van die wettelijke vastgelegde ontvangstdatum zijn ongeldig.

Wat als mijn klant zijn betalingstermijn overschrijdt?

Hield jij je aan jouw deel van de afspraak, dan mag je interest vragen vanaf de dag na de vervaldag. De interestvoet is wettelijk vastgelegd en wordt twee keer per jaar bijgewerkt. In het eerste semester van 2023 bedraagt die 10,5%.

Daarbovenop kan je een forfaitair bedrag van € 40 inningskosten eisen en een bijkomende vergoeding voor eventuele andere invorderingskosten, zoals een procedurevergoeding.

Je mag al deze interesten en kosten zonder ingebrekestelling aanrekenen, tenzij je klant kan aantonen niet schuldig te zijn aan de vertraging.

Wat zijn de gevolgen voor mijn boekhouding?

Boek nog geen inkomsten waarvan je niet zeker bent dat je ze zal innen. Zo vermijd je dat het bedrag automatisch erkend wordt zonder dat het ook effectief betaald is.

Ben je zeker dat je de extra kosten kan verhalen op je klant, dan verricht je deze boekingen:

  • een vordering voor interest en schade op rekening 400 ‘Klanten’
  • interest en andere lasten op rekening 751 ‘Inkomsten uit vlottende activa’ of rekening 769 als ‘Overige eenmalige financiële baten’.


Zit je nog met twijfels of heb je een andere vraag?

Laat iets weten aan onze expert

 

* https://etaamb.openjustice.be/nl/wet-van-02-augustus-2002_n2002009716.html

** KB 26 september 1996