-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatisch juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De factuur is hét handelsdocument bij uitstek. Zij vormt de bevestiging van de geleverde diensten of goederen waarvoor betaald moet worden.
Een correcte uitreiking, zowel naar de inhoud als de vorm, is van groot belang, niet enkel om sancties te vermijden maar vooral om de goede commerciële relatie met de klant te waarborgen aangezien deze het grootste risico loopt om bij een onregelmatige factuur het recht op aftrek van btw te verliezen.
We lijsten graag de voornaamste aandachtspunten voor u op.
Verplichte vermeldingen op de factuur
Voorafgaand merken we op dat de toelichting die volgt, zich niet beperkt tot de factuur in de klassieke betekenis van het woord, maar eveneens van toepassing is op bijvoorbeeld overbrengingsdocumenten, creditnota’s of andere verbeterende stukken.
Een factuur is btw-conform wanneer de verplichte vermeldingen worden opgenomen om als btw-conforme factuur te gelden[1].
Wat deze regelgeving niet voorschrijft, is de verplichte vermelding van het woord ‘factuur’ om als btw-conforme factuur te gelden.
Kortweg zouden in principe minimaal volgende vermeldingen op de factuur aanwezig moeten zijn:
- datum van uitreiking of van opstelling
- volgnummer van inschrijving in het boek van uitgaande facturen, waaruit de factuur ondubbelzinnig kan worden geïdentificeerd
- naam, adres en btw-nummer van de leverancier (of lid van de btw-eenheid)
- naam, adres en btw-identificatienummer van de medecontractant
- datum waarop het belastbaar feit van de levering van het goed of de dienstverrichting heeft plaatsgevonden of de datum van de ontvangst van de prijs of een deel ervan, voor zover een datum kan worden bepaald en deze verschilt van de datum van uitreiking van de factuur
- de gebruikelijke benaming van de geleverde goederen of verstrekte diensten met aanduiding, naargelang van het geval, van de hoeveelheid van de goederen of van de aard van de diensten en, meer algemeen, van alle elementen nodig om de aard van de uitgevoerde handeling en het tarief van de verschuldigde belasting te bepalen
- de maatstaf van heffing per tarief en per vrijstelling, de eenheidsprijs, exclusief btw, en de eventuele vooruitbetalingskortingen, prijskortingen en -rabatten indien deze niet in de eenheidsprijs zijn begrepen
- de tarieven van de belasting
- totaalbedrag van de te betalen of te herziene belasting
- de melding ‘btw verlegd’ (indien van toepassing)
- vermelding van de oorzaak van de vrijstelling indien de handeling niet aan btw is onderworpen of de oorzaak van het niet in rekening brengen van de btw – we merken op dat een woordelijke verwijzing volstaat en het als zodanig niet meer verplicht is om naar de wettelijke btw-bepaling te verwijzen
- alle andere vermeldingen met betrekking tot bijzonderheden of afwijkingen en die voorgeschreven zijn door het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde (WBTW) of de besluiten ter uitvoering van het WBTW.
Er kunnen nog specifieke vermeldingen van toepassing zijn afhankelijk van bepaalde situaties:
- identiteit, adres en hoedanigheid van de aansprakelijke vertegenwoordiger van de leverancier of dienstverrichter en/of medecontractant (bij aanduiding van een aansprakelijk vertegenwoordiger)
- de melding ‘factuur uitgereikt door de afnemer’ (in het geval van selfbilling)
- verwijzing naar een vroeger uitgereikte factuur als er meerdere facturen worden uitgegeven met betrekking tot dezelfde transactie
- gegevens in verband met de levering van vervoermiddelen en bepaalde diensten verricht aan motorvoertuigen
- de melding ‘Bijzondere regeling – reisbureaus’
- de melding 'Bijzondere regeling - gebruikte goederen’, ‘Bijzondere regeling – kunstvoorwerpen’, ‘Bijzondere regeling - voorwerpen voor verzamelingen of antiquiteiten’.
Specifiek voor creditnota’s moet bijkomend een verwijzing worden opgenomen naar de onderliggende factuur die gecorrigeerd wordt en een vermelding of er btw dient te worden teruggestort aan de Belgische schatkist (‘BTW terug te storten aan de Staat in de mate waarin ze oorspronkelijk in aftrek werd gebracht – TVA à reverser à l’Etat dans la mesure où elle a été initialement déduite’).
In welke taal moet de factuur worden opgesteld?
De btw-wetgeving bevat geen specifieke bepalingen over de taal waarin facturen moeten worden opgesteld. Wel kan de Belgische btw-administratie een vertaling eisen van de facturen die werden opgesteld in een andere taal dan een van de nationale talen.
Vanuit de taalwetgeving gelden hier wel bepaalde voorschriften, die weliswaar onder druk van Europese rechtspraak zijn versoepeld om de grensoverschrijdende economie niet te hard te belemmeren. Kortweg laat het Vlaamse decreet toe dat een ‘extra’ factuur in een andere taal kan worden opgemaakt maar dit document zal slechts als ‘bijkomstig’ worden beschouwd en dient als bijlage aan de originele Nederlandstalige factuur te worden toegevoegd.
Het is van belang om deze regels te volgen, aangezien een factuur in een verkeerde taal niet rechtsgeldig is en in principe tot nietigheid kan leiden waardoor de schuldenaar de factuur niet hoeft te betalen.
Welke munteenheid moet vermeld staan op de factuur?
De factuur moet melding maken van zowel de maatstaf van heffing alsook het (totale) btw-bedrag. In principe dient enkel het verschuldigde btw-bedrag te worden uitgedrukt in de nationale munteenheid van de bevoegde lidstaat.
Een factuur opgemaakt in België moet aldus het btw-bedrag in euro vermelden. De maatstaf van heffing kan in principe worden uitgedrukt in een munteenheid naar keuze. Wanneer deze in een andere munt staat, dient er wel een conversie te gebeuren naar euro voor de rapportering in de btw-boekhouding. De toe te passen wisselkoers is deze die is afgesproken tussen de partijen (vermeld in het contract of op de factuur) of bij gebreke hiervan de laatste indicatiekoers van de euro die wordt gepubliceerd door de Europese Centrale Bank of door de Nationale Bank van België[2].
Factuur uitreiken mag op papier of elektronisch
Een factuur kan op papier of in een elektronisch formaat worden uitgereikt.
Wel moet, naar analogie van een papieren factuur, de authenticiteit van de herkomst (dit betekent het waarborgen van de identiteit van diegene die de goederenlevering of de dienst heeft verricht of van diegene die de factuur heeft uitgereikt), de integriteit van de inhoud en de leesbaarheid van de factuur vanaf het tijdstip waarop de factuur wordt uitgereikt tot het einde van de bewaartermijn, worden gewaarborgd.
Specifiek wat de elektronische facturen betreft, is het gebruik ervan enkel toegestaan mits aanvaarding door de afnemer. Dit kan zowel expliciet als stilzwijgend.
Een elektronische factuur is niet gebonden aan een bepaald formaat en kan bijvoorbeeld een PDF-bestand, EDI-bestand, XML-bestand of QR-code zijn. Het system waarmee digitale facturen worden gegenereerd is aldus vrij te kiezen in België. Natuurlijk belet niets de belastingplichtige om via het systeem van geavanceerde elektronische handtekening, met een verzegelingsalgoritme of een systeem gebaseerd op controletotalen te werken dan wel via bedrijfscontroles die een betrouwbaar controlespoor opleveren tussen de belastbare handeling enerzijds en de elektronische factuur anderzijds.
In bepaalde landen moeten de facturen gegenereerd worden uit systemen die door de overheid zijn goedgekeurd. En daarbij komt de term ‘real-time reporting’ in het leven waarbij de administratie ‘in real time’ zicht heeft op de facturen van de ondernemers.
Voorlopig loopt het in België nog niet zo'n vaart. Maar wat zeker is, is dat de elektronische factuur meer en meer op de voorgrond zal treden, wat de deur natuurlijk openzet naar meer (digitale) real-time controle vanwege de overheid.
[1] In lijn met artikel 5, §1 van het Koninklijk Besluit 1 van 29 december 1992
[2] Artikel 27, §2 WBTW