-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering, is de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een cruciale commerciële overweging. Een duidelijk en goed onderbouwd oordeel over de waarde is essentieel. Voor proces voerende partijen is een professionele waardering vaak de sleutel tot een eerlijke oplossing.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Interne audit: ken je risico’s en optimaliseer je bedrijfsprocessen
Sterke interne audits zorgen voor gemoedsrust in je onderneming. Het is een belangrijk onderdeel van degelijk risico management. We brengen je risico’s, bepaalde problematieken en/of bedrijfsprocessen in kaart en adviseren over hoe je ze kan verbeteren en optimaliseren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

Formele vereisten van de factuur
De factuur is het handelsdocument bij uitstek. Het vormt de bevestiging van de geleverde prestaties waarvoor een vergoeding moet betaald worden.
Opdat de belastingplichtige recht op aftrek zou hebben dient in eerste instantie te worden voldaan aan een materiële voorwaarde, met name dat de aan hem (door een andere als zodanig handelende belastingplichtige) geleverde goederen en verleende diensten worden gebruikt voor het verrichten van de handelingen die recht op aftrek verlenen (artikel 45 Wetboek btw).
Maar daarnaast moet voor de uitoefening van dit recht op aftrek ook worden voldaan aan een formele voorwaarde, de belastingplichtige moet in het bezit zijn van een factuur (1) die correct werd uitgereikt (in de juiste vorm) en (2) die de verplichte vermeldingen van artikel 5, § 1 K.B. nr. 1 bevat. (artikel 3, § 1, 1° KB nr. 3).
Een correct opgestelde en uitgereikte factuur, zowel naar inhoud als naar vorm is dus van groot belang, niet alleen om sancties te vermijden bij diegene die ze uitreikt, maar ook ervoor te zorgen dat de klant het geen risico loopt om zijn recht op aftrek te verliezen want zo de commerciële relatie tussen leverancier en klant kunnen vertroebelen.
Vanaf 1 januari 2026 geldt elke btw-plichtige onderneming die B2B transacties uitvoert, de wettelijke verplichting om gestructureerde elektronische facturen (e-facturen) te verzenden en te ontvangen. Facturen worden aldus welswaar in een nieuw jasje gestoken, maar de overige vormvereisten blijven onverkort gelden ook al betreft het een e-factuur: (bv. factuurvermeldingen, taal, munteenheid, etc.).
- In eerste instantie zal een factuur maar btw-conform zijn wanneer de verplichte vermeldingen worden opgenomen. Dit zijn de vermeldingen zoals opgenomen in artikel 5, §1 van het Koninklijk Besluit nr. 1. Voor een opsomming verwijzen wij naar het artikel van Nele Pichal over de aandachtspunten van een btw-conform factuur.
Een van die verplichte vermeldingen betreft de vermelding van de gegevens die nodig zijn om de handeling te kunnen beoordelen en om het tarief te kunnen vaststellen, in het bijzonder: “de gebruikelijke benaming van de geleverde goederen en van de verstrekte diensten en hun hoeveelheid alsook het voorwerp van de diensten”. - Specifiek voor creditnota’s moet bijkomend een verwijzing worden opgenomen naar de onderliggende factuur die gecorrigeerd/aangevuld wordt en in geval van correcte, de vermelding ‘btw terug te storten aan de Staat in de mate waarin ze oorspronkelijk in aftrek werd gebracht’.
- De vermelding van het woord ‘factuur’ is in dat opzicht geen verplichte vermelding
- De btw-wetgeving bevat geen specifieke bepalingen over de taal waarin de factuur moet worden opgesteld. Wel kan de btw-administratie een vertaling eisen wanneer de factuur is opgesteld in een andere taal dan de een van de nationale talen. Er dient evenwel nog rekening te worden gehouden met andere wetgevingen (vb. taalwetgeving).
- De factuur moet melding maken van zowel de maatstaf van heffing als van het (totale) btw-bedrag. Maar in principe moet enkel het verschuldigde btw-bedrag te worden uitgedrukt in de nationale munteenheid van de bevoegde lidstaat. Wanneer de maatstaf van heffing in een nadere munteenheid wordt uitgedrukt, dient er wel een conversie te gebeuren naar euro voor de rapportering in de btw-boekhouding (en rapportering in de btw-aangifte).
De toe te passen wisselkoers is deze die is afgesproken tussen de partijen (vermeld in het contract of op de factuur) of bij gebreke hierban de laatste indicatiekoers van de euro die wordt gepubliceerd door de Europese Centrale Bank of door de Nationale Bank van België.
Over de vormvereisten van de factuur blijft de Belgische rechtspraak trouwens ondertussen ook niet stilzitten.
Weigering aftrek en boete bij incorrecte of onvolledige facturen
De formele voorwaarde voor de btw-aftrek
De hoofdregel is dat btw aftrekbaar is op het moment wanneer deze verschuldigd (opeisbaar) is. In het kader van de levering van goederen en diensten is de btw m.a.w. aftrekbaar op het moment dat de levering of dienst werd verricht. Wanneer een factuur wordt uitgereikt is de btw verschuldigd op het moment van de facturering.
De rechtspraak heeft al meermaals bevestigd dat btw niet aftrekbaar is wanneer de factuur niet voldoet aan de factuurvormvereisten. In het bijzonder wordt meer en meer ingegaan op de vermelding van de gebruikelijke benaming en hoeveelheid van de geleverde goederen en de gebruikelijke benaming van de verstrekte diensten en hun voorwerp.
Zo benadrukte het Hof van Beroep van Antwerpen vorig jaar nogmaals het belang van een correct opgemaakte factuur. In deze zaak hadden de facturen geen vermelding gemaakt van de dagen waarop er gewerkt werd noch van het type prestaties die zouden geleverd zijn. Verder konden er geen stukken voorgelegd worden zoals prestatiefiches, contracten, planningen of e-mails op basis waarvan blijkt dat er de ene contractspartij werd ingeschakeld door de andere. Tot slot merkte het Hof op dat uit analyse van de gefactureerde prestaties bleek dat er sprake was van een onrealistisch hoog aantal uren die aangerekend werden en van bedrieglijk opzet. De btw-aftrek werd dan ook geweigerd en de btw-belastingplichtige werd bovendien ook veroordeeld tot een geldboete van 200%.
Ook het Hof van Beroep van Gent benadrukte dat de factuur moet voldoen aan de vormvereisten zoals voorzien in art. 5, §1 KB nr. 1 om de btw te kunnen aftrekken. In dit geval ontbrak een duidelijke omschrijving van de geleverde prestatie en kon de contractuele band tussen de betrokkenen niet bewezen worden op basis van enig geschrift. Bij een onduidelijke factuurbeschrijving is het steeds aangeraden dat u de geleverde diensten of goederen kan bewijzen aan de hand van overeenkomsten, contracten, e-mailverkeer, offertes, …
Een globale omschrijving op de factuur van de geleverde diensten en goederen voldoet op zich niet. De factuur moet immers de gegevens vermelden “die nodig zijn om de handeling te determineren en om het tarief van de belasting vast te stellen”.
Het is dus m.a.w. van belang dat u als ontvanger van de factuur steeds kan bewijzen dat de geleverde diensten en goederen daadwerkelijk zijn verricht om te kunnen genieten van de btw-aftrek en om boetes te vermijden.
Toch zullen de gevolgen niet altijd zo zwaar zijn als in de besproken arresten. Een al te formele benadering wordt immers genuanceerd in de Europese rechtspraak van het Europese Hof van Justitie in het kader van het ‘substance over form’-principe: het fundamentele beginsel van btw-neutraliteit eist dat aftrek van de voorbelasting wordt toegestaan indien de materiële voorwaarden daartoe zijn vervuld, ook al wordt niet voldaan aan bepaalde formele voorwaarden (H.v.J., inzake Senatex GmbH, C-518/14, 15.09.2016, punt 38; H.v.J. inzake Barlis, C-516/14, 15.09.2016, punt 42, H.v.J., zaak Trawertyn, C-280/10, 01.03.2012, punt 41).
In België wordt het ‘inhoud boven vorm’ principe erkend in circulaire 2017/C/64 van 12.10.2017 (nr. E.T. 131.409): Indien de belastingdienst over de nodige gegevens beschikt om vast te stellen dat is voldaan aan de materiële voorwaarden, mag hij bijgevolg voor het recht van de belastingplichtige op aftrek van die belasting, geen nadere voorwaarden stellen die tot gevolg kunnen hebben dat de uitoefening van dat recht wordt verhinderd (Hof van Justitie van de Europese Unie, Arrest Barlis, zaak C-516/14, van 15.09.2016, punt 42).
Er zou evenwel nog steeds een boete kunnen opgelegd worden…
Maar in sommige gevallen zullen de formele gebreken gepaard gaan met een gebrekkig bewijs van de waarachtigheid van de beweerde prestaties, in welk geval sowieso het recht op aftrek van de btw niet aanvaard zal worden. Dit was ook zo in de hiervoor bespreken rechtspraak.
Als ontvanger van de prestaties zorgt u er aldus best voor dat naast de formele vereisten van de factuur, er eveneens voldoende onderbouw is om de echtheid en de waarachtigheid van de geleverde prestaties te kunnen aantonen (contract, e-mailverkeer, offertes, etc.), zeker in geval van een onduidelijke factuurbeschrijving.
En hoe zit het met de aftrekbaarheid inzake directe belastingen?
Kosten zijn maar aftrekbaar als bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Zo moet o.a. de ‘echtheid en het bedrag’ worden verantwoord met bewijsstukken. Meestal kan de aftrekbaarheid verantwoord worden door een factuur. Wanneer deze echter onvoldoende gedetailleerd om te kunnen nagaan welke specifieke prestaties werden verricht is er mogelijks een probleem.
Dit werd onlangs bevestigd door het Hof van Beroep van Gent dat de aftrek van kosten weigerde omdat de omschrijving van de prestaties op de factuur zeer vaag was en er geen bijkomende gegevens waren om de waarachtigheid van de prestaties (en de bedragen) te bewijzen.
Om de aftrekbaarheid niet in gevaar te brengen, is het dus aangeraden een nieuwe, voldoende gedetailleerde factuur te vragen als de ontvangen te vaag is. Zorg er ook steeds voor dat de (echtheid en waarachtigheid van de) geleverde diensten of goederen kunnen worden aangetoond aan de hand van overeenkomsten, contracten, e-mailverkeer, offertes, …
E-invoicing vanaf 1 januari 2026
Tot en met 31 december 2025 mogen nog zowel elektronische (mits akkoord van de ontvanger) als papieren facturen worden uitgereikt.
Maar vanaf 1 januari 2026 wordt de gestructureerde elektronische factuur helemaal verplicht voor handelingen tussen Belgische btw-belastingplichtige ondernemingen (B2B). Eventueel kan daarnaast ook nog een pdf-versie of papieren versie van de factuur verstuurd worden, maar de gestructureerde elektronische factuur is de enige factuur die wettelijk conform is. Deze moet dan ook beantwoorden aan alle opgelegde vormvereisten en de vereiste factuurvermeldingen bevatten.
De invoering van e-invoicing kan worden gezien als eerste stap richting e-reporting, via het Peppol-netwerk. De e-factuur dient in overeenstemming te zijn met de EN 16931-1 en CEN/TS 16931-2 standaarden. In de praktijk zal de e-factuur de vorm aannemen van een XML-file, die toelaat om de factuur automatisch te verwerken in de boekhouding. Voor een overzicht van e-invoicing verwijzen wij naar deze artikelen van Lorien Van den Bempt en Sylwia Radomska over verplichte e-invoicing in B2B sector: Voordelen en invoering van het Belgische e-mandaat en over het Peppol netwerk, fiscale gunstmaatregelen en praktische stappen.
De uitreiking van gestructureerde elektronische facturen wordt in principe verplicht
(1) voor alle business-to-business (B2B) transacties van (Belgische) bedrijven
(2) wiens klant gehouden is tot het ontvangen (en automatisch verwerken) van de e-factuur en
(3) het gaat om lokale transacties, onderworpen aan Belgische btw. De hiernavolgende 3 regels moeten vervuld zijn.
Regel 1.
De uitreiking van gestructureerde elektronische facturen wordt verplicht voor alle business-to-business (B2B) transacties van (Belgische) bedrijven die gevestigd en geregistreerd zijn in België voor btw. De verplichting geldt evenwel niet voor:
- Buitenlandse belastingplichtigen die niet gevestigd zijn in België, maar hier desgevallend wel geregistreerd zijn voor btw-doeleinden (geen Belgische inrichting)
- Belgische entiteiten die uitsluitend vrijgestelde handelingen verrichten (vb. in financiële sector of in de medische, onderwijs-, sociale, sport- of culturele sector)
- Gefailleerde btw-belastingplichtigen (met een nog actief btw-nummer)
- Forfaitaire belastingplichtigen (uiterlijk op 1 januari 2028 uitdovend regime)
Regel 2.
Wat de klanten betreft moet het gaan om in België gevestigde entiteiten die gehouden zijn gewone periodieke btw-aangiften in te dienen en die verplicht zijn om hun Belgisch btw-nummer op te geven aan leveranciers of diensteverrichters. Aldus is er geen verplichting tot uitreiking/ontvangst van gestructureerde elektronische facturen aan/door:
- Buitenlandse belastingplichtigen die niet gevestigd zijn in België, maar hier desgevallend wel geregistreerd zijn voor btw-doeleinden (geen Belgische inrichting)
- Belgische entiteiten die uitsluitend volgens artikel 44 van het btw-wetboek vrijgestelde handelingen verrichten (vb. in financiële sector of in de medische, onderwijs-, sociale, sport- of culturele sector)
Regel 3.
Wat de transacties betreft, is de uitreiking van gestructureerde elektronische facturen verplicht voor alle lokale transacties die onderworpen zijn aan de btw. Ook de handelingen onder toepassing van de verleggingsregeling worden aldus beoogd (vb. werk in onroerende staat door aannemers). Maar er is geen verplichting tot uitreiking/ontvangst van gestructureerde elektronische facturen voor onder meer:
- handelingen die vrijgesteld worden volgens artikel 44 Wetboek btw (vb. in financiële sector of in de medische, onderwijs-, sociale, sport- of culturele sector)
- handelingen die voor btw geacht worden plaats te vinden in een andere EU-lidstaat of buiten EU.
- Voorgaande betekent aldus dat vanaf 1 januari 2026, in een B2B-relatie de gestructureerde elektronische factuur die de wettelijk verplichte vermeldingen van artikel 5 KB nr. 1 bevat, de enige wettelijk conforme factuur is.
- De leverancier/dienstverrichter die aldus geen dergelijke facturen uitreikt kan op die basis een verminderde proportionele boete oplopen naargelang het geval gaande van 60% tot 100% van de btw.
- De klant die dergelijke gestructureerde elektronische facturen niet of niet correct kan ontvangen, beschikt aldus niet over een wettelijk conforme factuur om zijn recht op aftrek te kunnen uitoefenen (artikel 3 K.B. nr. 3). In het geval van toepassing van de verlegging van heffing, dan zal de klant wel de btw moeten voldoen, maar kan hij deze btw in principe niet aftrekken. Het feit dat ook een PDF-factuur wordt ontvangen verandert dit niet. Onterechte btw-aftrek wordt bovendien bestraft met een verminderde proportionele boete van 10% van de btw.
- Los van de weigering van btw-aftrek, is er op dit ogenblik geen informatie inzake enige andere risico’s in hoofde van klanten bij het niet (correct) kunnen ontvangen van de gestructureerde elektronische factuur.
Naast de echtheid en de waarachtigheid van de verrichte prestaties, dient de e-factuur ook te voldoen aan de vormvereisten van de factuur, waaronder de verplichte factuurvermeldingen zoals een duidelijke omschrijving van de aldus geleverde goederen en de verstrekte diensten..