-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

De ecologische transitie voor KMO's: een dringende uitdaging
De ecologische transitie is niet langer een verre toekomstvisie, maar een dringende uitdaging voor bedrijven, ook voor KMO’s. Om de overstap naar duurzaamheid haalbaar en betaalbaar te maken, biedt de overheid (o.a.) een breed scala aan stimulerende fiscale maatregelen. Zowel de federale regering als de drie gewesten hebben een fiscaal beleid ontwikkeld om bedrijven bij hun vergroening te ondersteunen.
Fiscale maatregelen ter ondersteuning van duurzaamheid
Een van de meest voor de hand liggende manieren om te verduurzamen is via een doordacht mobiliteitsbeleid, waarbij de fiets centraal staat. Door het toekennen van een bedrijfsfiets worden werknemers gestimuleerd om duurzaam naar het werk te pendelen. Sinds dit aanslagjaar moet het voordeel van zo’n fiets worden berekend en opgenomen op de loonfiche.
Hierdoor zal het voordeel worden aangegeven in de aangifte personenbelasting als belastbare bezoldiging. Dit voordeel is evenwel vrijgesteld wanneer de genieter de fiets (deels) voor het woon-werkverkeer gebruikt en zijn werkelijke beroepskosten in de personenbelasting niet bewijst (maar gebruik maakt van het wettelijk forfait).
Mobiliteitsbeleid: bedrijfsfietsen en fietsvergoedingen
Daarbovenop kan men een fietsvergoeding ontvangen voor de woon-werkverplaatsingen. Deze vergoeding is in hoofde van de genieter vrijgesteld wanneer deze in 2025 per kilometer minder bedraagt dan 36 eurocent en zolang deze een bedrag van 3.610 euro op jaarbasis niet overschrijdt (voor werknemers kan een lichte overschrijding mogelijks nog vrijgesteld blijven).
Belastingvoordelen voor fietsvergoedingen
De werkgevers die dergelijke fietsvergoeding toekennen, kunnen hiervoor tot en met 2026 gebruik maken van een verrekenbaar en terug betaalbaar belastingkrediet voor zowel een vrijwillige verhoging als voor de verplichte invoering (of verhoging) ten gevolge van CAO nr. 164 (zie onze bijdrage over de verplichte verhoging van de fietsvergoeding.)
Beide belastingkredieten kunnen worden toegepast, waarbij de vrijwillige verhoging van de vergoeding slechts voor het belastingkrediet in aanmerking komt in de mate deze de verplichte vergoeding overstijgt (tot maximaal 5 eurocent per kilometer). Bovendien zijn de kilometervergoedingen waarvoor een belastingkrediet wordt toegepast, niet meer als beroepskost aftrekbaar en vereisen deze heel wat rekenwerk en administratieve formaliteiten.
Aftrekbaarheid van fossiele en koolstofemissievrije bedrijfswagens
Ook op het vlak van personenwagens zet de overheid stevig in. Sinds de hervorming van de autofiscaliteit in 2021 wordt de fiscale aftrekbaarheid van fossiele bedrijfswagens geleidelijk afgebouwd en geschrapt voor wagens aangekocht vanaf 2025 (waaronder ook de plug-in hybridewagens). De kosten m.b.t. koolstofemissievrije wagens blijven daarentegen volledig aftrekbaar voor wagens aangekocht tot en met 2026 (om nadien stelselmatig te zakken tot 67,5% indien aangekocht na 2030). Daarnaast worden investeringen in laadpalen gepromoot en ondersteund door de kosten hiervoor nog 100% aftrekbaar te houden tot 2030.
De fiscale behandeling van terugbetalingen van thuis geladen elektriciteit is echter minder evident. Het huidig standpunt is dat indien de begunstigde (werknemer of bedrijfsleider) thuis een laadpaal heeft met een slim laadsysteem, de terugbetaalde elektriciteit (op basis van de CREG-tarieven) m.b.t. de bedrijfswagen geacht wordt in het belastbaar voordeel van deze wagen te zitten. Voor een meer uitgebreide bespreking verwijzen we naar een eerdere bijdrage over de fiscale aftrekbaarheid van autokosten.
Investeringen in laadpalen: fiscale voordelen
Er is inmiddels ook een ontwerp van programmawet waarin de eerste maatregelen van het regeerakkoord worden vertaald in wetgeving. Onder andere de vertraging van de uitfasering van de kostenaftrek van plug-in hybridewagens, de aanpassing van de gramformule om de aftrekbaarheid van autokosten te bepalen en de schrapping van de term ‘nephybrides’ komen hierin aan bod. Het is nog wachten op definitieve teksten, maar de autofiscaliteit zal er alleszins niet eenvoudiger op worden.
Het mobiliteitsbudget: een flexibele oplossing voor werknemers
De bovenstaande voordelen kunnen ook fiscaalvriendelijk in het bezoldigingspakket van een werknemer worden gecombineerd door middel van het ‘mobiliteitsbudget’. Deze maatregel bestaat al enkele jaren en laat toe om (het recht op) een bedrijfswagen in te ruilen voor andere mobiliteitsopties. Het budget, dat de geraamde werkgeverkost van (het recht op) de ingeleverde wagen omvat, kan worden besteed in drie afzonderlijke pijlers, waarbij de eerste een milieuvriendelijkere (vanaf 2026 emissievrije) wagen is.
De tweede pijler van het budget omvat alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals een leasefiets, tickets voor het openbaar vervoer in de EER, terugbetaling van kapitaalaflossingen (en interesten) of huur voor een onroerend goed op een straal van 10 km van de vaste plaats van tewerkstelling, enz. De derde pijler is het saldo van het budget en wordt in de eerste maand van het jaar volgend op het dienstjaar uitbetaald. Op deze uitbetaling wordt een bijzondere sociale bijdrage van 38,07% ingehouden.
Investeringsaftrek voor groene projecten en technologie
Uiteraard blijft de ecologische transitie niet beperkt tot de vergroening van de mobiliteit. Eerder werd de investeringsaftrek nog grondig hervormd (met inwerkingtreding dit jaar). Voor investeringen verricht vanaf 1 januari 2025 zijn er drie aftrekcategorieën waaronder de investering kan vallen.
Enerzijds is er de basisaftrek (van 10%) die enkel mogelijk is voor eenmanszaken of kleine vennootschappen en met uitsluiting van - voor het milieu - schadelijke investeringen (tenzij er geen economisch vergelijkbaar koolstofemissievrij alternatief bestaat). Deze basisaftrek kan worden verhoogd tot 20% indien het digitale investeringen betreft. De investeringsaftrek die niet kon worden aangewend, is in de vennootschapsbelasting maar overdraagbaar naar het volgend belastbaar tijdperk.
Thematische aftrek: duurzame investeringen
Verder is er de thematische aftrek (40% voor eenmanszaken en kleine vennootschappen, 30% voor andere) die van toepassing is op duurzame investeringen. Deze geldt o.a. voor transportmiddelen in het logistieke proces, maar ook voor andere ecologische uitgaven, zoals energie-efficiëntie en infrastructuur. Belangrijk hierbij is na te gaan welke investeringen in aanmerking komen (op basis van de gepubliceerde lijsten) en of er al dan niet een (gewestelijk dan wel federaal) attest voor moet worden aangevraagd.
Tot slot is er nog de technologie-aftrek, waarvoor milieuvriendelijke investeringen in onderzoek en ontwikkeling alsook octrooien in aanmerking komen voor een aftrek van 13,5%. Hiervoor is eveneens een attest vereist.
Het regeerakkoord kondigt ook hier heel wat wijzigingen aan, waaronder de onbeperkte overdraagbaarheid van de basisaftrek in de vennootschapsbelasting, de gelijktrekking van het percentage van de thematische investeringsaftrek naar 40% en de afschaffing van de attestvereiste voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Weliswaar zijn deze maatregelen tot op vandaag nog niet omgezet in een voorstel van wetsontwerp, waardoor het afwachten is in welke mate deze wijzigingen zullen worden uitgewerkt.
Grant Thornton's begeleiding bij fiscale stimuli
Wij van Grant Thornton helpen u graag om door deze jungle van fiscale stimuli een weg te vinden. Ons team bestaat uit specialisten die de actualiteit op de voet volgen en u proactief en flexibel kunnen bijstaan bij het zoeken naar (fiscaal) duurzame oplossingen voor uw onderneming.