-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering, is de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een cruciale commerciële overweging. Een duidelijk en goed onderbouwd oordeel over de waarde is essentieel. Voor proces voerende partijen is een professionele waardering vaak de sleutel tot een eerlijke oplossing.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Interne audit: ken je risico’s en optimaliseer je bedrijfsprocessen
Sterke interne audits zorgen voor gemoedsrust in je onderneming. Het is een belangrijk onderdeel van degelijk risico management. We brengen je risico’s, bepaalde problematieken en/of bedrijfsprocessen in kaart en adviseren over hoe je ze kan verbeteren en optimaliseren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

Heb jij ooit gedroomd van een charmant huisje in Nederland of een prachtig appartement in België? Dan maakt het niet uit of je een doorgewinterde vastgoedinvesteerder bent of gewoon nieuwsgierig. Het kopen van een woning in een ander land kan een spannend avontuur zijn.
Daarom willen we hieronder kort de belangrijkste inzichten en fiscale gevolgen weergeven met betrekking tot het dubbelbelastingverdrag tussen België en Nederland. Meer bepaald gaan we dieper in op de fiscale gevolgen voor een Belg die een onroerend goed bezit in Nederland en omgekeerd. Hoewel er geen recente wijzigingen zijn geweest in de wetgeving omtrent onroerende inkomsten, blijft het waardevol om de belangrijkste punten nogmaals onder de aandacht te brengen.
In dit artikel richten we ons enkel op onroerende goederen (In Nederland ook wel “vastgoed”) die worden aangehouden door een privépersoon als tweede woning en waarbij het onroerend goed enkel als vakantiewoning (2e woning) wordt gebruikt. Dit houdt in dat we niet dieper zullen ingaan op woningen die als hoofdverblijf worden gebruikt (‘eigen woning’) of die verhuurd worden.
Belastingheffing in Nederland
Binnenlands belastingplichtigen zijn in Nederland belasting verschuldigd over het wereldinkomen. Als niet-ingezetene van Nederland, betaalt u daarentegen slechts inkomstenbelasting in Nederland over het inkomen dat u verkrijgt uit Nederland (buitenlands belastingplichtige). Zodra u eigenaar wordt van een vakantiewoning in Nederland, bent u dus buitenlands belastingplichtig en dient u jaarlijks aangifte inkomstenbelasting te doen in Nederland voor uw Nederlands inkomen.
Belastingheffing op het bezit van een Nederlandse vakantiewoning
Als eigenaar van een vakantiewoning in Nederland krijgt u te maken met Nederlandse rijksbelastingen en lokale heffingen. Lokale heffingen worden geheven van de eigenaar en/of gebruiker van het onroerend goed. U kunt hierbij denken aan afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerendezaakbelasting. Het gaat in totaal vaak om enkele honderden euro’s per jaar.
Naast lokale heffingen krijgt u te maken met inkomstenbelasting.
Nederlandse inkomstenbelasting: box 1, 2 en 3.
Als eigenaar van onroerend goed bent u in Nederland ook inkomstenbelasting verschuldigd. Ook als u een vakantiewoning geheel zelf gebruikt. Wij lichten eerst kort het Nederlandse inkomstenbelastingsysteem toe.
Boxensysteem
De Nederlandse inkomstenbelasting kent een ‘boxensysteem’:
- Box 1 is inkomen uit werk en woning (hoofdverblijf),
- Box 2 is inkomen uit aanmerkelijk belang,
- Box 3 is inkomen uit sparen en beleggen.
Iedere ‘box’ kent een eigen belastinggrondslag en belastingtarief. Een tweede woning voor eigen gebruik wordt belast in box 3.
Let op: het box 3-stelsel is sterk in ontwikkeling. Naar aanleiding van recente rechtspraak is de Nederlandse regering een nieuw systeem aan het ontwikkelen waarin belastingheffing plaatsvindt naar het werkelijke rendement op vermogensbestanddelen in box 3. Dit systeem zal niet eerder dan 20292028 in werking treden. Tot dat moment zijn er twee mogelijkheden in box 3: (1) belastingheffing op basis van fictief rendement op bezittingen en schulden in box 3 of (2) belastingheffing op basis van een ‘aangepast werkelijk rendement’ als dit lager is dan het fictieve rendement. De belastingplichtige kan een beroep doen op dit ‘aangepaste werkelijke rendement’ aan de hand van het zogeheten OWR-formulier (Opgaaf Werkelijk Rendement).
Huidige box 3-stelsel
In 2025 geldt een box 3-stelsel op basis van fictieve rendementen. De fictieve rendementen in 2025 zijn als volgt:
- Banktegoeden: 1,44%
- Overige bezittingen (onroerend goed, maar ook vorderingen en effecten): 5,88%
- Schulden: 2,62%.
Het (fictieve) box 3-inkomen is belast met 36% inkomstenbelasting (2025). De verschuldigde belasting wordt bepaald op basis van de bezittingen en schulden op de peildatum. Dat is 1 januari van het betreffende belastingjaar. Voor woningen geldt 1 januari van het voorgaande jaar als peildatum. Mutaties van box 3-vermogen gedurende het jaar zijn in principe niet relevant voor de belastingheffing in dat jaar.
Andere belangrijke elementen van dit box 3-stelsel zijn:
- Betreft een jaarlijks terugkerende heffing;
- Drempel voor schuldenaftrek van € 3.800 en € 7.600 voor fiscaal partners (2025);
- Geen aftrek van kosten en/of investerings- of ondernemersfaciliteiten;
- Geen directe belastingheffing over verkoopwinsten;
- Geen mogelijkheden tot verliesverrekening;
- Heffingsvrij vermogen van € 57.684 of € 115.368 met fiscaal partner;
- Belastingheffing vakantiewoning op basis van de zgn. ‘WOZ-waarde’ die wordt vastgesteld door de overheid;
- Geen onderscheid eigen gebruik of verhuur. (behoudens de leegwaarderatio).
Voorbeeld – huidig box 3-stelsel:
Stel een Belgisch ingezetene koopt een tweede woning in Nederland. De belastingplichtige bezit op 1 januari 2025 (peildatum 2025) een vakantiewoning met een WOZ-waarde van € 500.000, gefinancierd met een hypothecaire lening van € 400.000. De berekening van de jaarlijks verschuldigde inkomstenbelasting is als volgt:
Rendement woning: € 500.000 x 5,88% = € 29.400
Rendement schuld: € 400.000 -/- € 3.800 x 2,62% = -/- € 10.380
Belastbaar rendement: € 19.020
Rendementsgrondslag: € 500.000 -/- € 396.200 = € 103.800
Heffingsvrij vermogen: -/- € 57.684
Grondslag sparen en beleggen: € 46.116
Aandeel rendementsgrondslag: € 46.116 / € 103.800 = 44,428 %
Voordeel uit sparen en beleggen: € 19.020 x 44,428% = € 8.450
Box 3-belasting: € 8.450 x 36% = € 3.042
De daadwerkelijk aan een vakantiewoning toe te rekenen inkomsten en kosten worden dus buiten beschouwing gelaten. . Dit is anders als u een beroep doet op het werkelijk rendement (OWR-formulier).
Toekomstig box 3-stelsel
Naar verwachting treedt het nieuwe stelsel in werking per 1 januari 20292028. Belastingheffing vindt dan plaats over het werkelijke rendement in plaats van het fictieve rendement. Voor onroerend goed gaat een vermogenswinstbelasting gelden. De waardestijging is belast bij verkoop. Daarnaast vindt belastingheffing gedurende het bezit plaats. Hiervoor zijn er drie categorieën die gelden per kalenderjaar en per onroerend goed:
- Ten minste 90% van het jaar verhuurd: belastingheffing over huurinkomsten minus kosten financiering en onderhoud.
- Niet verhuurd: vastgoedbijtelling van 3,35% van de WOZ-waarde.
- Minder dan 90% verhuurd: belastingheffing over de hoogste van (1) de netto-huurinkomsten en (2) de vastgoedbijtelling.
Het nieuwe stelsel werkt als volgt (let op: dit is op basis van het wetsvoorstel d.d. 14 juni 202419 mei 2025. Het definitieve stelsel kan hiervan afwijken):
Voorbeeld – toekomstig box 3-stelsel:
Stel een Belgisch ingezetene bezit in 20292028 een tweede woning in Nederland met een WOZ-waarde van € 500.000. De woning is gefinancierd met een hypothecaire lening van € 400.000. De rentelasten zijn € 168.000 (42%). De onderhoudskosten bedragen € 5.000. De waarde van de woning is in 20292028 gestegen naar € 550.000.
Indien de woning niet is verhuurd, is de belasting verschuldigd op basis van de vastgoedbijtelling: € 500.000 x 2,65% = € 13.250.3,35% = € 16.750. De rentelasten en onderhoudskosten zijn aftrekbaar. De box 3 belasting in 2028 bedraagt dan € 13.25016.750 -/- € 8.000 -/- € 5.000 x 36% = € 4.770 per jaar. 1.350.
Wat als een Nederlander een onroerend goed heeft in België
Langs de andere kant zullen Nederlanders die een vakantiewoning bezitten in België, ook rekening moeten houden met Belgische belastingen. We merken hierbij alvast op dat een Nederlandse inwoner enkel onderworpen wordt aan de Belgische inkomstenbelastingen als hij ook andere inkomsten uit België heeft ontvangen. Met andere woorden wanneer de Nederlandse inwoner eigenaar is van een in België gelegen vakantiewoning en deze niet verhuurt, zal hij niet onderworpen worden aan de Belgische inkomstenbelastingen.
Indien de woning wel wordt verhuurd en de Nederlandse inwoner geen andere Belgische inkomsten heeft, is de hoogte van het onroerend inkomen bepalend. Bedraagt dit inkomen niet meer dan €2.500, dan hoeft er geen aangifte in de belasting der niet-inwoners te worden ingediend. Overschrijdt het onroerend inkomen toch de grens van €2.500, dan wordt men onderworpen aan de Belgische inkomstenbelasting en is er dus wél een aangifteplicht.
Als een Nederlandse inwoner naast een vakantiewoning in België toch andere inkomsten uit België heeft ontvangen, moet hij, hoe dan ook, aangifte doen in de belasting der niet-inwoners. Het inkomen dat in de aangifte moet worden opgenomen is het zgn. ‘kadastraal inkomen’ (of KI). Dit KI vertegenwoordigt een fictieve huurwaarde en wordt toegekend bij ingebruikname (en mogelijks herzien bij verbouwing).
Daarnaast dient een eigenaar – ongeacht of de woning verhuurd wordt – ook jaarlijks de zgn. ‘onroerende voorheffing’ te betalen.
De belastingheffing van het onroerend inkomen
De belastbare basis van de vakantiewoning wordt bepaald door het afgerond geïndexeerd KI te verhogen met 40%. Voor aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024) bedraagt deze indexatiecoëfficiënt 2,1763. [1] Het geïndexeerd KI zal uiteindelijk belast worden tegen progressieve tarieven.
Voorbeeld:
- KI van de vakantiewoning: € 1.500
- Geïndexeerd KI (na afronding): €1.500 x 2,1763 = €3.264
- Belastbaar inkomen: €4.570
- Verschuldigde belasting (stel verhuur én enige inkomen): € 1.222 [2]
- Raming van de onroerende voorheffing: €1.429
Natuurlijk kan het zijn dat de Nederlandse inwoner niet voor een volledig jaar eigenaar was van de in België gelegen vakantiewoning. In dit geval moet hij enkel het onroerend inkomen (het KI) voor het aantal dagen waardat hij eigenaar was van de vakantiewoning opnemen in zijn aangifte.
Andere aandachtspunten
Naast bovengenoemde fiscale gevolgen, zijn er nog enkele ander aspecten waar de Belgische of Nederlandse rijksinwoner zich bewust moet van zijn bij het bezitten van een onroerend goed:
- Bij de aankoop van een bestaand onroerend goed, zijn er ook belastingen verschuldigd: De zgn. overdrachtsbelasting in Nederland of de registratierechten (het verkooprecht) in België;
- Koopt u een nieuwe woning of laat u er een bouwen? Dan betaalt u geen overdrachtsbelasting maar 21% omzetbelasting (btw) over de aankoopsom;
- Als je als Belgische inwoner een vakantiewoning aankoopt in Nederland, moet je dit binnen de vier maanden melden aan de Belgische belastingdienst;
- Onderzoek wat de gevolgen zijn van uw overlijden. In welk land wordt erfbelasting geheven op onroerende goederen die over de grens zijn aangekocht?
- Denk vooruit: wilt u dat uw kinderen meedelen in toekomstige opbrengsten?
- Verken uw financieringsmogelijkheden: Kiest u voor eigen vermogen, externe financiering of beiden?
Zoals u ziet, komt er heel wat bij kijken als u een onroerend goed aankoopt over de grens.
Wil je hier graag meer over weten, neem dan gerust contact met ons op.
[1] Voor aanslagjaar 2026 - inkomstenjaar 2025 bedraagt de indexatiecoëfficiënt 2,2446.
[2] Bij de berekening van de te betalen belasting werd abstractie gemaakt van het regime van de bevoorrechte belastingplichtigen in de belasting der niet inwoners en de eventuele fiscale voordelen die hieruit kunnen voortvloeien.