banner image
persbericht

"Call me by my name. Not my gender."

“Call me by my name. Not my gender”

Grant Thornton Belgium en de Belgische hockeyfederatie brengen krachtige boodschap voor diversiteit en inclusie tijdens Hockey Pro League-match van de Red Panthers

Antwerpen, 28 juni 2025 – In Antwerpen klonk vandaag niet enkel het fluitsignaal tijdens de spannende Hockey Pro League-match tussen de Belgische Red Panthers – onze nationale hockeydames – en olympisch en wereldkampioen Nederland, maar werd ook een krachtig maatschappelijk signaal gegeven. Grant Thornton Belgium en de Koninklijke Belgische Hockey Bond (KBHB) bundelen immers hun krachten om te strijden voor meer gelijkheid en inclusie, zowel in de sport als in de bedrijfswereld. Dat doen ze met de campagne “Call me by my name. Not my gender.”

Identiteit boven gender

Je kon er niet naast kijken, de opschriften “Vrouw”, “Mujer”, “Femme” en “Woman” die tijdens de eerste helft op de shirts van de Red Panthers prijkten in plaats van hun eigen naam. Een confronterend symbolisch statement dat duidelijk maakt dat we vaak vrouwen eerst als hun gender zien en pas daarna als sporters of professionals.

Wie goed oplette zag dat in de tweede helft de Red Panthers het veld betraden in shirts met hun eigen voornaam, voorafgegaan door de krachtige boodschap “Call me”. Daarmee benadrukten de dames dat hun identiteit, talenten en prestaties vooropstaan.

Een boodschap die verder reikt dan het hockeyveld

“Diversiteit en inclusie zijn niet langer modewoorden, maar fundamentele waarden die bepalen hoe we vandaag en morgen zouden moeten samenleven en samenwerken. In bedrijven betekent dit dat we verder moeten kijken dan stereotypes, en ieders unieke verhaal, achtergrond, ervaring en talent ten volle erkennen en benutten.

Met deze campagne willen we niet alleen bewustzijn creëren, maar ook mensen aanzetten tot dialoog, en vooral actie. Want pas als iedereen echt gezien, gehoord en gewaardeerd wordt, bouwen we samen aan duurzame verandering,” zegt Leslie Van den Branden, CEO van Grant Thornton Belgium.

Ook Serge Pilet, CEO van de KBHB benadrukt het belang van het initiatief:

"Hockey staat voor respect, teamwork, tolerantie en fair play. Dat betekent ook dat we iedereen de kans willen geven zichtzelf te zijn, zonder drempels of vooroordelen. Deze campagne toont dat hockey verder kijkt dan labels en dat iedereen telt om wie zij of hij is. Onze Red Panthers zijn ondertussen uitgegroeid tot volwaardige hockeysterren, waarvan de voornamen gescandeerd worden door de vele jonge en minder jonge fans. Niet omdat ze vrouw zijn, wel omdat ze topatleten zijn die resultaten van wereldklasse boeken!"

De Red Panthers trotse ambassadrices van de boodschap

Red Panther Emma Puvrez verwoordt het treffend: “Op het veld word ik beoordeeld op mijn inzet, mijn techniek en mijn spelinzicht. Niet omdat ik vrouw ben. Daarom draag ik, samen met mijn teamleden, met trots deze boodschap. Iedereen verdient het om aangesproken te worden met zijn of haar naam, niet met een label.”

kopieer tekst artikel