-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering, is de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een cruciale commerciële overweging. Een duidelijk en goed onderbouwd oordeel over de waarde is essentieel. Voor proces voerende partijen is een professionele waardering vaak de sleutel tot een eerlijke oplossing.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Interne audit: ken je risico’s en optimaliseer je bedrijfsprocessen
Sterke interne audits zorgen voor gemoedsrust in je onderneming. Het is een belangrijk onderdeel van degelijk risico management. We brengen je risico’s, bepaalde problematieken en/of bedrijfsprocessen in kaart en adviseren over hoe je ze kan verbeteren en optimaliseren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

Vandaag zijn meerwaarden op aandelen en andere financiële activa, die gerealiseerd worden binnen het kader van een ‘normaal beheer’ van een privévermogen, vrijgesteld van personenbelasting. Daar komt vanaf 1 januari 2026 verandering in. Wat we nu al weten over de nieuwe meerwaardebelasting, die officieel de ‘solidariteitsbijdrage’ zal heten, leest u in deze bijdrage[1].
Meerwaarden vanaf januari 2026
De wet viseert meerwaarden die vanaf 1 januari 2026 worden gerealiseerd op financiële activa. De historische meerwaarde, dit is de meerwaarde die u tot en met 31 december 2025 heeft opgebouwd, wordt buiten beschouwing gelaten voor deze nieuwe belasting.
Op wie is de wet van toepassing?
De wet zal van toepassing zijn op natuurlijke personen en op niet-commerciële rechtspersonen, zoals VZW’s. De meerwaarden die (commerciële) vennootschappen realiseren, worden reeds belast (en vrijgesteld onder voorwaarden) in de Vennootschapsbelasting en blijven dus buiten schot van deze maatregel.
Op welke ‘financiële activa’ is de wet van toepassing?
De meerwaardebelasting viseert niet alleen de verkoop van financiële instrumenten, zoals aandelen, obligaties, beleggingsfondsen, derivaten, …, maar ook de verkoop van crypto-activa, goud en valuta. Ook bepaalde levensverzekeringen ontspringen de dans niet, terwijl groepsverzekeringen en pensioenspaarverzekeringen worden ontzien (deze verzekeringscontracten ondergaan trouwens al hun eigen, specifieke fiscaal regime).
Bij verkoop
Om belastbaar te zijn dienen de meerwaarden te worden gerealiseerd naar aanleiding van een ‘overdracht onder bezwarende titel’. Anders gezegd, een verkoop van financiële activa zal de meerwaardebelasting triggeren.
Daarentegen zullen schenkingen, eigendomsoverdrachten bij overlijden, uitonverdeeldheidtredingen en inbrengen in de huwgemeenschap of het TIGV buiten het toepassingsgebied van de wet vallen.
In het kader van vermogensplanning kan dit tot vreemde situaties leiden. Wie in de toekomst financiële activa – zoals aandelen van een familiebedrijf – schenkt, houdt er daarom best rekening mee dat de begiftigde bij de latere verkoop van de geschonken activa, ook de meerwaardebelasting zal dienen te dragen op de meerwaarde die de schenker heeft opgebouwd in de periode van 1 januari 2026 tot op de datum van schenking.
Dit kan gevolgen hebben indien het ene kind aandelen geschonken krijgt en het andere kind een (equivalente) som geld. Een solide waardering van de aandelen lijkt in deze onontbeerlijk om discussies tussen de kinderen / erfgenamen te voorkomen.
Bij uitkering van een levensverzekering
Ook de uitkering van spaarverzekeringen (TAK 21 en 26) en beleggingsverzekeringen (TAK 23) ressorteren onder het toepassingsgebied van de nieuwe wet, mits het een uitkering bij leven betreft en de uitkering niet belastbaar is als een roerend inkomen of een beroepsinkomen. Noteer dus dat een uitkering ingevolge een overlijden geen meerwaardebelasting zal ondergaan.
Verhuis naar het buitenland
Om te vermijden dat belastingplichtigen de meerwaardebelasting zouden ontwijken door naar het buitenland te verhuizen en ginds de meerwaarde te verzilveren, heeft de wetgever een specifieke regeling uitgewerkt. Wie naar het buitenland verhuist, wordt geacht de ‘latente’ meerwaarde die er op het ogenblik van de emigratie is, te realiseren. Dit betekent dat er een ‘fictieve’ meerwaarde wordt vastgesteld waarop belasting verschuldigd is. Er wordt evenwel een uitstel van betaling toegekend, doch onder bepaalde voorwaarden zodat België de belastingplichtige kan opvolgen.
De ‘fictieve’ meerwaarde zal uiteindelijk niet meer worden belast, indien men verhuist naar een land binnen de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER), of een land waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft afgesloten dat voorziet in de uitwisseling van informatie en in wederzijdse invorderingsbijstand, en men de activa niet verkoopt binnen de 2 jaar na de emigratie.
Tarieven
De wet zal diverse situaties op een verschillende manier belasten.
Speculatie of abnormaal beheer
Tot op vandaag zijn meerwaarden die worden gerealiseerd ingevolge speculatie of abnormaal beheer van privévermogen belastbaar als een divers inkomen tegen een tarief van 33%. Dit blijft zo onder de nieuwe wet. Dit is een gemiste kans. De rechtszekerheid zou gebaat zijn geweest bij een keuze van de wetgever om meerwaarden op financiële activa uitsluitend aan de nieuwe belasting te onderwerpen. Door het behoud van de criteria speculatie en normaal beheer van een privévermogen, blijft er ruimte voor onduidelijkheid en bijgevolg discussie met de belastingadministratie.
Normaal beheer
Nieuw is dat wie een meerwaarde realiseert binnen het kader van een normaal beheer van privévermogen, en dus vandaag zijn meerwaarde niet belast ziet, voortaan wél belast zal worden. Het algemene tarief bedraagt 10%, maar de wet voorziet ook in 2 specifieke regimes.
Aandeelhouders die een ‘aanmerkelijk’, aanzienlijk belang in een vennootschap hebben (zoals dat het geval zal zijn bij de meeste familiebedrijven) zullen tegen andere tarieven worden belast, evenals wie aandelen in een eigen vennootschap verkoopt aan een vennootschap waarin men de controle uitoefent (en aldus een ‘interne’ meerwaarde realiseert).
1. Algemeen regime: 10%
Meerwaarden op beleggingen in financiële activa worden belast aan het standaardtarief van 10%.
Om kleine beleggers enigszins te ontzien, zal in een jaarlijkse vrijstelling van 10.000 EUR aan gerealiseerde meerwaarden worden voorzien, wat neerkomt op een belastingbesparing van 1.000 EUR. Wie in een bepaald jaar geen of slechts beperkt gebruik maakt van deze vrijstelling, kan gedurende 5 jaar het niet-gebruikte saldo van de eerste schijf van 1.000 EUR overdragen naar het volgende jaar, tot een maximum van 15.000 EUR. Voorbeeld: u behaalt in een bepaald jaar een meerwaarde van 900 EUR. Deze meerwaarde kan volledig worden vrijgesteld en u kan 100 EUR overdragen naar het volgende jaar.
De bedragen van de vrijstellingen gelden per belastingplichtige en niet per gezin. Voor koppels die gehuwd zijn onder een gemeenschapsstelsel worden deze bedragen verdubbeld indien de meerwaarde betrekking heeft op gemeenschappelijk vermogen.
2. Aanmerkelijk belang: progressieve tarieven
Specifiek voor aandeelhouders die minstens 20% van de rechten bezitten in de vennootschap waarvan de aandelen worden overgedragen, geldt een bijzonder regime met progressieve tarieven en een hogere vrijstelling. In het kader van familiale vennootschappen zal de overdrager (de verkoper van de aandelen) gewoonlijk meer dan 20% van de rechten bezitten.
Bij verkoop zal de gerealiseerde meerwaarde als volgt worden belast:
- vrijstelling op de eerste 1.000.000 EUR aan meerwaarden. Dit is een maximumbedrag over een periode van 5 jaar;
- progressieve tarieven per schijf:
- van 1.000.000 EUR tot 2.500.000 EUR: 1,25%;
- van 2.500.000 EUR tot 5.000.000 EUR: 2,50%;
- van 5.000.000 EUR tot 10.000.000 EUR: 5%;
- boven 10.000.000 EUR: 10%.
Let op:
In eerdere voorontwerpen van de wet werd het aandelenbezit op familiaal niveau bekeken waardoor men makkelijker aan de 20%-drempel geraakte. Dit principe sneuvelde in de finale onderhandelingen. Het aandelenbezit wordt thans op het individuele niveau van de overdrager bekeken.
3. Interne meerwaarden: 33%
In de specifieke omstandigheid waarbij aandelen in een eigen vennootschap worden verkocht aan een vennootschap die door de overdrager (al dan niet samen met familie tot de tweede graad) wordt gecontroleerd, wordt de gerealiseerde meerwaarde belast aan 33%. Dit is op dag van vandaag ook al een feit wanneer de verkoop niet binnen een “normaal beheer” kadert.
Bronheffing
De heffing wordt in principe door de bank of verzekeraar aan de bron ingehouden, maar er kan ook geopteerd worden voor een ‘opt-out’, waarbij de financiële instelling de meerwaardebelasting niet aan de bron zal inhouden en u alle meerwaarden in uw belastingaangifte zal dienen aan te geven.
Wie via een buitenlandse bank of buiten het bankencircuit (zoals bij cryptobeleggingen of bij de verkoop van een aanmerkelijk belang) een meerwaarde realiseert, zal sowieso zelf moeten instaan voor een correcte verwerking in de aangifte.
Hoe wordt de meerwaarde berekend?
De meerwaarde is het positieve verschil tussen de verkoopprijs (de ontvangen prijs voor de overgedragen financiële activa) en de ‘aanschaffingswaarde’.
Er werden regels vastgelegd om de ‘aanschaffingswaarde’ te bepalen. Zijn de effecten beursgenoteerd, dan wordt de waarde van de laatste beurskoers op 31/12/2025 weerhouden. Wanneer de aandelen niet-beursgenoteerd zijn, dan zijn er meerdere mogelijkheden, waaronder de optie om de waarde te laten waarderen door een revisor of een gecertificeerd accountant. U laat uw vennootschap dus best screenen zodat u de voor u meest interessante optie kan kiezen.
De minister heeft trouwens bevestigd dat het toegestaan is de meest voordelige optie te kiezen.
Tot slot zou u de komende vijf jaar de historische aanschaffingswaarde als basis mogen nemen indien deze hoger zou liggen dan de waarde op 31/12/2025. Stel, u heeft gekocht in 2023 voor 100. Op 31/12/2025 is de waarde 50. U verkoopt in 2028 voor 120. Dan zou de belastbare meerwaarde 20 bedragen in plaats van 70.
Voor aandelenopties of aandelen die gratis of tegen verminderde prijs werden verkregen, voorziet de wet in specifieke waarderingsregels.
En wat met minderwaarden?
Minderwaarden zouden binnen hetzelfde jaar en binnen dezelfde categorie aan financiële activa in aftrek genomen mogen worden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat het geleden verlies op een verzekeringsproduct binnen hetzelfde belastbaar tijdperk kan worden afgezet tegen de gerealiseerde winst op een bancair product, maar niet tegen de gerealiseerde meerwaarde ingevolge een verkoop van een ‘aanmerkelijk belang’ in een vennootschap.
Planning
Met de nieuwe meerwaardebelasting wordt opnieuw een bijkomende belasting toegevoegd aan het toch al omvangrijke en complexe Belgische fiscale landschap. Hoewel de wet zich nog in de voorbereidende fase bevindt en nog niet is gestemd in De Kamer, is nu al duidelijk dat het opnieuw een complex geheel zal worden, doorspekt met uitzonderingsregels en bijzondere regimes.
Wat ook al vaststaat, is dat de wet allicht een impact zal hebben op vermogensplanning. Wij blijven daarom de ontwikkelingen voor u op de voet volgen.
Contact
Wenst u meer te weten of heeft nood aan gespecialiseerd advies? Neem contact op met een van onze specialisten.