-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatisch juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het zomerakkoord van 2018 zorgde voor een drastische wijziging van de aftrekbaarheid van autokosten. Een deel van de wijzigingen trad onmiddellijk in werking, maar de belangrijkste wijzigingen vinden plaats in aanslagjaar 2021 (voor boekjaren die ten vroegste aanvangen op 1 januari 2020).
Aftrekbaarheid van autokosten
Vennootschapsbelasting
De wijzigingen op het vlak van vennootschapsbelasting zijn voorlopig beperkt gebleven tot de aftrek van doorgerekende autokosten. Met ingang van aanslagjaar 2021 is dat niet langer het geval.
- De bestaande categorieën van aftrekbaarheid (50% tot 120%) worden vervangen door een afzonderlijk percentage per wagen. Dit aftrekbaar percentage wordt bepaald volgens een nieuwe formule op basis van de CO2-uitstoot en het brandstoftype van de wagen.[1] Het kan echter nooit lager zijn dan 50% of hoger dan 100%. Voor wagens met een CO2-uitstoot van meer dan 200 gram/km wordt het aftrekbaar percentage vastgesteld op 40%.
- Hieruit volgt dat de 120% aftrek van kosten verbonden aan elektrische wagens verdwijnt.[2] Hetzelfde geldt voor de organisatie van gemeenschappelijk vervoer van werknemers.
- Brandstofkosten (tot hiertoe steeds 75% aftrekbaar) volgen dezelfde regeling als de autokosten.
Deze maatregelen gelden zowel voor het bestaande wagenpark als voor nieuwe wagens. Financieringskosten (bijv. interest leasing) blijven wel volledig aftrekbaar.
Beroepsmatige autokosten in de personenbelasting
Op 1 januari 2018 werd in de personenbelasting reeds komaf gemaakt met het vaste aftrekpercentage van 75% en werd de aftrekbaarheid van beroepsmatige autokosten gelijkgetrokken met de vennootschapsbelasting.
- Voor 2018 en 2019 houdt dit in dat de in de vennootschapsbelasting gekende categorieën van aftrekbaarheid (50% tot 120%, bepaald op basis van de CO2-uitstoot en het brandstoftype van de wagens) ook van toepassing zijn in de personenbelasting.
- Vanaf 1 januari 2020 maken deze categorieën in de vennootschapsbelasting plaats voor een aftrekbaar percentage per wagen (zie hoger). Vermits de personenbelasting dezelfde regels volgt, zullen deze wijzigingen ook hier van toepassing zijn.
Voor wagens aangeschaft voor 1 januari 2018 blijven de kosten echter minstens 75% aftrekbaar zolang deze in gebruik zijn.[3] De belastingplichtige heeft dus de keuze om het oude dan wel het nieuwe systeem toe te passen, afhankelijk van wat het meest voordelig is.
Voor wie een opfrissing of verduidelijking van een aantal bestaande regels kan gebruiken, heeft de belastingadministratie overigens in de loop van oktober een aantal nieuwe FAQ’s gepubliceerd[4] over:
- de aftrekbaarheid van financiering aangegaan voor de aankoop van een wagen
- de aftrek van forfaitaire en werkelijke beroepskosten
- de aftrek van afschrijvingen op een eigen wagen
- de aftrek van kosten van een geleasede auto.
‘Valse’ hybride wagens
Oplaadbare hybride wagens met een beperkte batterijcapaciteit[5] (ook ‘valse’ hybrides genoemd) worden minder fiscaal aantrekkelijk. Vanaf 1 januari 2020 wordt de CO2-uitstoot van dergelijke wagens gelijkgesteld met die van het overeenstemmende model met een gewone (niet-hybride) motor en hetzelfde brandstoftype. Dit geldt zowel voor het bepalen van de aftrekbaarheid van de kosten (vennootschapsbelasting en personenbelasting) als voor de berekening van het voordeel alle aard voor het privégebruik van de wagen.
Als er geen overeenstemmende wagen bestaat, wordt de CO2-uitstootwaarde vermenigvuldigd met 2,5. Het bepalen van het ‘overeenstemmend voertuig’ is gelukkig niet iets dat u zelf moet doen. Deze verplichting wordt opgelegd aan de fabrikanten. De overheid zal ook een niet-bindende lijst publiceren op haar website.
Deze wijziging geldt enkel voor wagens aangeschaft, geleased of gehuurd na 1 januari 2018.
Samenvatting
Meerwaarden
Zowel in de personenbelasting als in de vennootschapsbelasting mogen meerwaarden gerealiseerd bij de verkoop van auto’s fiscaal vrijgesteld worden en moeten minderwaarden verworpen worden ten belope van het volgende percentage:
Som van de niet-aftrekbare afschrijvingen (beperkt tot 100%)
Som van de totale voor die wagen geboekte afschrijvingen
Nieuwe norm voor de berekening van de CO2-uitstoot
Sinds 1 september 2018 wordt in Europa de CO2-uitstoot van nieuwe wagens verplicht berekend volgens een nieuwe en strengere norm (WLTP), die over het algemeen leidt tot hogere CO2- uitstootwaarden dan de oude norm (NEDC). Het gelijkvormigheidsattest van nieuwe wagens bevat wel nog een theoretische NEDC-waarde (in de praktijk NEDC 2.0 genoemd).
Om een verschil in fiscale behandeling te voorkomen tussen wagens die in werkelijkheid dezelfde CO2-uitstoot hebben, mag voorlopig nog de NEDC-norm gebruikt worden als basis voor de autofiscaliteit (verkeersbelastingen, vennootschaps- en personenbelasting en berekening van de solidariteitsbijdrage).
Sinds 1 juli 2019 vermeldt het inschrijvingsbewijs geen CO2-uitstootwaarde meer. De uitstootgegevens waarover de DIV beschikt, kunnen geraadpleegd worden via de webtoepassing “mijn voertuig, mijn plaat”.[6]
Mobiliteitsvergoeding (‘cash for car’) en mobiliteitsbudget
Het systeem van de mobiliteitsvergoeding – waarbij een werknemer zijn/haar bedrijfswagen kan inruilen voor een vergoeding – bestaat intussen al enige tijd maar bleek in de praktijk weinig populair. Mogelijk zal het nieuwe en meer flexibele ‘mobiliteitsbudget’, dat sinds 1 maart 2019 in werking is, succesvoller zijn. Een werknemer die beschikt over een bedrijfswagen of hier recht op heeft, kan een aanvraag doen om deze in te ruilen voor een mobiliteitsbudget.[7] Als de werkgever ervoor kiest om hierop in te gaan, mag het toegekende budget vrij besteed worden aan de volgende opties:
- een milieuvriendelijke bedrijfswagen[8] (onderworpen aan de gewone regels m.b.t. autokosten)
- andere en duurzame vervoermiddelen (volledig vrijgesteld voor de werknemer en aftrekbaar voor de werkgever).
Het niet-gebruikte bedrag wordt uitbetaald in geld (na aftrek van een bijzondere solidariteitsbijdrage van 38,07%).
Andere duurzame vervoermiddelen omvatten onder meer fietsen, speed pedelecs, bromfietsen, openbaar vervoer, georganiseerd gemeenschappelijk vervoer, carpooling en autodelen, autohuur, etc. Opmerkelijk is dat ook huisvestingskosten voor een woning binnen een straal van 5km van de normale plaats van tewerkstelling in aanmerking kunnen komen.
Alternatieven
Tot slot willen we nog even herinneren aan enkele andere alternatieven voor het gebruik van de bedrijfswagen voor woon-werkverkeer. De hieraan verbonden kosten zijn aftrekbaar voor de werkgever[9] en de voordelen zijn vrijgesteld van belastingen voor de werknemer.
- fietsvergoeding (aftrekbaar voor de werkgever en vrijgesteld van belastingen en sociale zekerheidsbijdragen tot €0,24 per kilometer)
- terbeschikkingstelling van een bedrijfsfiets
- openbaar vervoer
- collectief vervoer georganiseerd door de werkgever[10]
[1] Percentage aftrekbaarheid = 120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer). De gebruikte coëfficiënt is 1 voor dieselauto’s, 0,90 voor voertuigen met een aardgasmotor en een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale paardenkracht en 0,95 voor alle andere wagens.
[2] Dit geldt ook voor de kosten gemaakt voor de installatie van laadpalen (zowel op het terrein van de werkgever als bij de werknemer thuis).
[3] De datum van aanschaf is de datum van de ondertekende bestelbon of datum van het ondertekende leasing-of huurcontract.
[4] Financien.belgium.be (particulieren – vervoer – aftrek vervoersonkosten – andere beroepsverplaatsingen)
[5] Wagens met een elektrische batterij met een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer
[6] https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws/nieuwsberichten/2019/het_kentekenbewijs_een_nieuwe_jasje
[7] Het mobiliteitsbudget is niet van toepassing voor zelfstandige bedrijfsleiders.
[8] Gedefinieerd als een elektrische wagen of een wagen die 4 cumulatieve voorwaarden vervult (onder meer met betrekking tot de emissienorm en een CO2-uitstoot kleiner of gelijk aan 105 g/km).
[9] Kosten met betrekking tot bedrijfsfietsen en gemeenschappelijk vervoer zijn tot en met 31.12.2019 120% aftrekbaar, nadien 100%.
[10] Vrijgesteld voor werknemer, beperkt tot de prijs van een treinabonnement eerste klasse voor die afstand.